lördag 16 oktober 2010

Filmjölkslimpa m Lingon!


En favorit som jag glömt bort litegrann...
...eller förträngt, när jag hade cafe bakade jag denna x 10 nästan varje dag!
God är den iallafall.

Till en limpa gör vi så här...
Blanda 5 dl filmjölk (jag tog långfil, men vilken som går bra!) med 2 tsk salt, 2 tsk bikarbonat, 6 dl grahamsmjöl, 2,5 dl vetemjöl, 2 dl lingon och 2 msk sirap. Allt blandas till en gröt som hälls i bakplåtspappersklädd limpform.
Grädda i 175 grader i 50 minuter, ta ur formen och låt stå i eftervärmen i 15-20 minuter.

Brödet är godast när det kallnat.

Och jättehållbart...Annars skivar du det och fryser ner!


En god ost och en cappuccino!
Klart för kvällsfikat...

Lisbeth


8 kommentarer:

fuat gencal sa...

Ellerinize emeğinize sağlık. Çok güzel ve leziz görünüyor.

Saygılar.

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmmm vilken god limpa,den vill jag också ha med ost på!!! Ha en bra helg kompis!! Mari.

Erika - Bakglädje sa...

Filmjölkslimpa är helt klart en favorit. Snabbt, enkelt och gott.

Unknown sa...

Hei, dette så jo så godt ut. Den skal jeg prøve å bake.

Anonym sa...

Bakade detta bröd idag, det var lätt och smidigt att göra och smakade mycket gott!! Tack,tack / Carina

Fröken Fru sa...

Vilket härlig recept! Måste provbakas! Trevlig helg!

Anna sa...

Låter jättegott! Det måste jag prova! /Anna

Anna sa...

Låter jättegott! Det måste jag prova! /Anna