tisdag 10 mars 2009

Gott Bondbröd!


Ett saftigt bondbröd, lite graham gör det lite mer fiberrikt!

Häll 3 dl grahamsmjöl, 1 msk salt, 25 gram smör, 2 msk sirap i en degbunke. Koka upp 3 dl vatten och slå över. Blanda och låt det svalna något. Tillsätt 3 dl kallt vatten, sedan ska det svalna till fingervarmt...
Tillsätt 1 pkt jäst och när den är utblandad tillsätts ca 11 dl vetemjöl.
Blanda väl.
Jäs ca 40 minuter.

Baka ut en limpa.
Skåra den med vass kniv när du lagt den på plåten.

Jäs ca 15 minuter ytterligare.

Grädda i 20 minuter 250 graders ugn, stäng av ugnen och låt stå kvar i eftervärmen ca 20 minuter.

Gott till maten, att grilla eller rosta, eller bara äta...

Lisbeth

11 kommentarer:

Anonym sa...

Mmmmm måste återigen tacka för dina smarriga recept!!!
kramar Ewa

Dubbelörn sa...

Vilket smarrigt recept!! Har kopierat det o ska absolut testa det.

Men det måste väl ha slunkit in ett litet fel här i receptet. För hur jag än läser så får jag inte ihop det... *skrattar*. Men nu tror jag att du menar 1 msk SALT och inte 1 msk SALLAD... el hur är det tänkt ;9.

Kram

Viveka i Bläckhornet sa...

Hej!

Ojj så många härliga recept jag funnit här. Men ikväll ska här bakas krämbullar som dottern beställt :)

Kram Viveka

Anonym sa...

Din blogg har blivit min absoluta favoritblogg!! Du har lyckats med konststycket att få mej att baka :)
Nu är det verkligen andra bullar här hemma. Tack för alla dina goda recept.
Kramis

Lisbeth sa...

Tack! Uppmärksamma ni... Sallad i brödet??? Nej salt förstås...Ibland är tankarna på annat än de ska...

Vad kul att jag kan inspirera!
Må gott!
L

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmmm, vilket gott bröd och snygg bild på "limpan"!

Ha, ha, så där är jag med, kommer på mej själv att jag skrivit helt fel ord i sammanhanget, stress tror jag nog det är... ; )

Mail kommer! Mari.

Hem och Harmoni Marie sa...

Tack för tipset, passar mig perfekt för jag var sugen på att baka bröd.
Ska nog testas till helgen!

Kram Marie

Anonym sa...

Den skall jag baka i morgon, gjorde kardemummakakan i går.
Saftig och god!

Anonym sa...

Mums med hembakat !
Tror jag ska baka något själv i helgen när jag får komma hem.
Känns som småtrist att alltid äta samma tråkiga bröd här inne ! =p

Anonym sa...

Tack för tipset. Behöver bröd-ideér.

Karin
Rosa maränger.blogg.se

Tiol sa...

TACK,TACK,TACK,Lisbeth!. Underbart gott bröd, alla i familjen bara älskar detta goda,fantastiska bröd.
Ja,jag fattar inte hur du beter dig, men allting blir ju så OTROLIGT gott från dina recept. När får vi se den berömda bakboken??????

ha en skön helg ....varma kramar Tina i Falun