torsdag 18 juni 2009

Världens godaste Sommartårta!!!


Mycket god och alltid uppskattad tårta!
Enkel men samtidigt stilig,
precis som man vill ha det till en högtid!
God med alla slags färska bär...

Går jättebra att göra glutenfri!

Vispa 200 gram rumsvarmt smör poröst med 2,5 dl strösocker. Vispa ner 4 st äggulor, vispa lite till. Tillsätt 2,5 dl vetemjöl (glutenfri; 1 dl ljust bas glutenfrimix och 1 dl potatismjöl), 2 tsk vaniljsocker, 3 msk mjölk och 2 tsk bakpulver.

Fördela smeten i två bakplåtspappersklädda runda formar ( det är bra om de går in samtidigt i ugnen, gör inget om det är lite olika storlekar...då lägger du bara den största underst i högen vid ihopmontering)

Vispa 4 äggvitor till marängskum, tillsätt 2 dl strösocker och vispa ett tag till.

Bred ut marängsmeten ovanpå kaksmeten.

Grädda i 35-40 minuter i 160 graders varm ugn.
Marängen ska inte bli för mörk...

Ta ur och låt kallna i formarna.
Dra bort bakplåtspappret på en först och lägg på tårtfatet, bred över vispad grädde och valfria bär, jordgubbar, hallon, blåbär eller vinbär. Lägg på den andra tårtbotten som du tagit av pappret på.
Mer grädde på toppen och mer bär.

Pudra över florsocker!

Kan varieras i oändlighet!
Nötter i marängen, eller kanelmaräng och rivet äpple i grädden...
Eller gör Lemon Curd ( se citron & marängpaj...) och blanda i grädden.

Trevlig Midsommar!
Njut av sommaren och förhoppningsvis solen...

Lisbeth

9 kommentarer:

Målargården sa...

Naturligtvis en jättefin jordgubbstårta till midsommar. Såg sååååå himla god ut.
Hoppas du får en härlig och mysig midsommar med mycket god mat och dryck. / Kram Eva-Mari

Hem och Harmoni Marie sa...

Vilken fin tårta, nu vattnas det i munnen!
Önskar dig en fin Midsommar. Kram Marie

n o r d i n g å r d e n sa...

En helt perfekt midsommartårta och åh så god!! Lemon curd skulle jag gilla tror jag..
TREVLIG MIDSOMMAR!! Mari.

anemonen sa...

En sådan gör jag på midsommarafton.Jättegod är den. Trevlig helg.

StrandviksVillan sa...

Tack för alla nya recept!

Ha en härlig midsommar, kram A-C

Vardags-mirakel sa...

Ser så smaskigt ut! Ha det bra, kram Eva.

Tiina sa...

Vilken härlig blogg du har och så mycket gott du bakar....jag anmäler mig genast som följare. Ha en trevlig midsommardag. Tiina

JAG! sa...

Åh va jag ÄLSKAR din blogg....sitter varje dag..inte så länge dock (sambon vill inte betala kemtvätten för vår soffa)..Jodå, ibland blir de för länge...Men allt ser så otroligt gott ut:)...Jag älskar ju baka och får så många bra bulltips från dig..Ha en kanon dag. Kram

Mrs F sa...

Vilken underbar sida med massor av läckra recept!! Jag ser att du har en del utan mjölk. Har du något recept som är utan både mjölk o ägg? Min lilla tjej är allergisk. Margarin o mjölk går alltid att byta ut mot mjölkfritt men ägg är svårare att ersätta. Tack på förhand! Mvh S