onsdag 9 december 2009

Apelsinkaka m Ingefära & Lingon!


Jag jobbade i köket på ett äldreboende
en gång i tiden...
Den här kakan var mycket populär
bland våra pensionärer.
Och jag själv älskar dessa smaker tillsammans!

Vispa 150 gram rumsvarmt smör poröst med 2,5 dl strösocker och 1 tsk vaniljsocker.
Tillsätt 3 ägg och vispa lite till.
Blanda ner 0,5 dl vispgrädde, 1 tsk malen ingefära, rivet skal och saft av 1 st stor apelsin, 3 msk lingonsylt, 3,5 dl vetemjöl och 2 tsk bakpulver.
Häll smeten i en väl smord hålform.
Grädda i 175 grader i ca 30 minuter.
Låt svalna innan du stjälper upp den.
Blanda en florsockerglasyr som du smaksätter med lite lingonsaft/sylt och en gnutta mald ingefära...Ringla över den kalla kakan!

Given till Adventsfikat!
...mmm...
Lisbeth

3 kommentarer:

bakom berget sa...

Tack för receptet! Den ska provbakas. Du bjuder ju på så himla mycke gott. Kram Åsa.

Karin Lindström sa...

Hej!

Jag fick en kommentar hos mig om en pepparkakslimpa som du haft recept på. Nu har jag hittat det och hittat till din härliga blogg. Smakerna lät så himla spännande så jag bara måste prova:)
Nu ska jag kika runt lite mer på allt gott.

Är det ok om jag länkar, det är ju lättare att hitta tillbaka då?!

Hälsningar
Karin

C. Tvillingmamma sa...

Oh vilken underbar blogg! oh va jag e glad att jag hitta hit! Älskar att baka och hitta på nytt...oh va roligt,detta blir en ny favorit!