tisdag 23 februari 2010

Tigercheesecake med maräng!

En smaskig cheesecake med både choklad & vaniljsmak!
Perfekt till dessert...
Smält 125 gram smör och smula ner 1/2 pkt digestivekex fint i smöret. Tillsätt 1 msk strösocker och tryck ut smulorna i en springform.
Grädda i 175 grader ca 10 minuter. Låt svalna.
Vispa 3 ägg med 1,5 dl strösocker och 1 msk vaniljsocker.
Blanda ner 200 gram philadelphiaost, häll fyllningen över botten.
Smält 200 gram mörk choklad i tex micro och ringla över fyllningen.
Grädda i ca 40 minuter i 175 grader. Den ska precis stanna...
Vispa 3 äggvitor pösigt och tillsätt 1,5 dl strösocker. Vispa lite till.
Bred ut marängsmeten över cheesecaken och grädda på den i 10 minuter i 150 grader.
Låt kallna innan ni hugger in!
Mmmm!
Lent och gott,
bara UNDERBART!

11 kommentarer:

Ingela sa...

Gud vad frestad jag blev. Den ska jag då testa... kanske i helgen då ska vi ha lite kalas :-)

n o r d i n g å r d e n sa...

Det blir bara värre och värre, här tror jag du fått ihop alla mina favoritsmaker!!! Mari.

Hem och Harmoni Marie sa...

Jaha, då vet jag nog vad jag ska baka till helgen! :)

Tack för att du delar med dig..
Kram Marie

Millan sa...

Åh, så gott det ser ut!!! Blir jättesugen att testa den snart...Har kikat lite på dom andra recepten också, och det finns flera som jag eventuellt tänker testa! Är det dina egna påhittade recept allihop?

Lisbeth sa...

Hej alla...
Det mesta är egna skapelser och alla är personliga tolkningar!

Baka på!
Må gott, hälsar Lisbeth

Théa & Linnéa sa...

Hej!
Den ena fantastiska receptet efter det andra... mums!
Må så gott
/Karin

Lilla huset på prärien sa...

mumsfilibaba! jag ska ju bjuda på någonting gott nu när jag slutar på jobbet... kanske ska det bli en sådan goding! :)

kram jenny

Mari Berg keramik, sa...

Åh va gott!
Mari

Marie sa...

Detta måste ju verkligen provas *mumma* :)

Pernilla sa...

jag är egentligen inget cheesecake-fan men den här ska testas för den verkar himla god :) har skrivit ut receptet och satt in det i min lilla receptpärm så jag inte glömmer bort det!

Lotta Th sa...

God morgon :-)

Hurra! Denna blir perfekt till nästa "tjej"träff :-)
Hm kan jag hålla mej tiss dess är frågan, ska jag rusa ner till affären redan nu?
Ja du! Du får igång oss här vännen :-)
Kram