måndag 31 augusti 2009

Nektarin och toscakaka


Ta det som ligger och skrotar på fruktfatet!
Här blev det nektariner, men passar med
tex äpplen eller plommon också!

Vispa 200 gram rumsvarmt smör med 2,5 strösocker poröst.Tillsätt 3 ägg och 2 msk vaniljsocker. Blanda i 1 dl mjölk, 1 msk bakpulver och 4 dl vetemjöl. Blanda väl.
Häll i bakpappersklädd liten långpanna.
Grädda i 15 minuter i 175 grader.
Koka under tiden ihop 100 gram smör, 1 dl strösocker, 2 msk sirap, 1 dl grädde och flagad sötmandel, valnötter och hasselnötter. Sammanlagt ca 2 dl nötter/mandel.
Skär frukten i bitar och lägg på den halvfärdiga kakan, bred försiktigt ut nötsmeten över frukten.
Grädda i ytterligare ca 10 minuter.
Skär i rutor när den svalnat.
Godis med grädde till!

Lisbeth

9 kommentarer:

Viveka i Bläckhornet sa...

Åhh så smarrigt!

Jag älskar tosca.

Kram Viveka

Unknown sa...

Mums,den kakan både låter och ser god ut!!Tack för ett fint recept!

Kram Maria

Smått å Gott sa...

Det där såg gott ut! Mums! Hoppas allt är bra med dig?? //Maria

Anns Gröna sa...

Ah, denna ska jag prova snart!
Rörde ihop dina nöt/mandelbullar igår - och de gick åt!!!
kram
Ann

Lilla huset på prärien sa...

Mmmm Nektarin & Toscakaka... det vattnas i munnen innan jag ens har läst receptet! Smarrigt!

Kram Jenny

Hemmafruns hörna sa...

Mmm. Men när ska nektarinerna blandas i, eller läggas på? Mitt emellan, eller till slut? Verkar ursmarrigt!

carina sa...

mmm va mycket bra recept.
jag länkar till dej från min blogg

Sirpa Kärki sa...

Nektarin?

Anonym sa...

Har för stunden (och förmodligen ett par veckor framöver) inget kök. Nu blev bak-abstinensen ännu värre. Men jag sparar de goda recepten tills jag får min nya ugn i mitt alldeles nya kök. Gud vad jag längtar!