söndag 1 augusti 2010

Bär & Kokosmarängtårta!


En tårta värd en födelsedag!
Ta de bär du har tillhands; jag hade blåbär i frysen och
sprang över till grannen och
plockade lite röda vinbär!
(Jag har fått lov till det...Tack Jörgen & Marie!)
Vispa 1 helt ägg och 3 äggulor (spar vitorna till marängsmeten!) pösigt med 2 dl strösocker.
Blanda ner 1 dl potatismjöl, 1 tsk vaniljsocker och 2 tsk bakpulver. Blanda bara allt, häll i bakplåtspappersklädd springform/rund kakform.
Vispa äggvitorna till maräng tillsammans med 1,5 dl strösocker och 1,5 dl kokos.
Bred försiktigt marängsmeten över kaksmeten.
Grädda i 15 minuter i 200 grader, stäng av ugnen och låt den stå kvar i 15 minuter till.
Låt svalna, lyft ur och lossa bakplåtspappret. Lägg på ett tårtfat.
Häll på bären som du ev blandat med 0,5 dl florsocker, 1 tsk vanilsjocker och 1 tsk potatismjöl (om de är väldigt blöta...)
Gär jättebra att ha på grädde och/eller glass innan bären också...
Eller ha det till!
Grattis till alla som fyller år idag!
Ha en skön start på augusti!!!
Lisbeth

7 kommentarer:

Wille sa...

Grattis mommo. Massa pussar o kramar från Wille!

n o r d i n g å r d e n sa...

Hipp, hipp, hurra på din födelsdag i dag Lisbeth!!! Den tårtan ser ut att vara en av de godaste du gjort, maräng och kokos är ngt jag bara älskar!!! Undrar om jag skulle greja att göra den...

Ha en trevlig födelsdag!! Ett stort GRATTIS från Mari.

Vardagens guldkorn sa...

Grattis på födelsedagen får man säga då =0)
En riktig sommartårta vill jag lova.
Hoppas du får en bra dag!
Kram Linda

hemma hos lilla mej sa...

Grattis på födelsedagen.Ååååå vilken underbar sommartårta.Ha en fin födelsedag.Kram Rita ♥

fuat gencal sa...

Ellerinize sağlık. Çok leziz görünüyor.

Saygılar.

UlricaA sa...

Det receptet tar jag på en gång!!!! TACK! och gRATTIS!

Anonym sa...

GRATTIS LISBETH!
Kram Maria H