tisdag 10 augusti 2010

Brödkakorna!

Att baka sitt egna matbröd
är underbart och så gott.
Vi bakar ofta brödet hemma...Jag hinner bara inte fota innan det är uppätet!
Men det är väl ett gott betyg!
Smält 100 gram smör och tillsätt 2 dl mjölk, låt bli fingervarmt.
Lös upp 1 pkt jäst i en degbunke med 4 dl fingervarmt vatten. Tillsätt mjölket/smöret och även 1 msk honung, 2 tsk salt och 3 dl rågsikt.
Sedan blandas det ner 8-9 dl siktat dinkelmjöl. Degen ska vara rätt lös. Jäs i 40 minuter.
Ta upp och foema stora fina brödkakor, lägg på bakplåtspappersklädda plåtar. Nagga med en gaffel. Jäs i ytterligare 25 minuter.
Grädda i 225 grader först i 10 minuter, sänk till 200 grader och låt stå ytterligare i ca 10 minuter.
Ta ut och pensla lite smält smör blandat med vatten ovanpå...
Låt kallna under dukar.
En god lagrad Prästost
med Whiskey från Mackmyra...
Njutning!
Lisbeth

7 kommentarer:

Unknown sa...

Hej Lisbeth! Du bakar så mycket härliga verk..:)..Jag undrar om du har nåt recept på gott matbröd med bakpulver i istället för jäst..Ha en toppendag..Kram/Annelie

Fröken Råsmart sa...

Håller med dig, det är så gott och härligt med hembakat matbröd. Ofta bakar jag bröd med nyttigheter i. Har man väl börjat så är det svårt att äta det massproducerade i affären.

VARDAGSLYCKA sa...

Hej!
Dom ser underbart goda ut!!
Undrar bara för du skriver "lös upp jästen i en degbunke..." hmmm....?? Hur mkt jäst? :) Det kan jag inte läsa att du skrivit ut...! :)

Vill skriva ner receptet!

/Kram Lisette
www.vardagslycka-lisette.blogspot.com

VARDAGSLYCKA sa...

TACK för ändringen i receptet!! :)
Nu ska här bakas!! ;)

Ska njuta av din Kardemumma kaka kommande helg sen.. den ser verkligen MUMMA ut :)

TACK för alla goa recept Du delar med dig - dom är bra att ha när ens egen inspiration tryter!

Trevlig helg! //Lisette

Anonym sa...

Hej!
Det låter verkligen mums!! Jag ska testa det någon dag tänkte jag, men jag undrar om man kan byta ut honungen mot något annat? Eller utesluta den? Tack för alla härliga recept du delar med dej av!

/Camilla

Lisbeth sa...

Hej hej Anonym och ni andra.
Klart man ta bort honungen, eller ersätta med strösocker, farin eller sirap.
Någon typ av sötning kan jästen behöva för bättre jäsning!

Lycka till.

Lisbeth

Ninni sa...

Hej!
Nu står mina brödkakor i ugnen och det börjar dofta underbart här hemma :) Väntar med spänning på att dom ska bli klara!
Tack för alla underbara recept...
Kram från Ingrid i ett höstvackert Idre!