onsdag 28 oktober 2009

Saffransdrömmar!

Drömmar är alltid
ljuvligt gott...
Jag gillar med choklad, nötter, pepparkakskryddor och
här blev det med saffran!
Vispa 100 gram rumsvarmt smör poröst med 3 dl strösocker och 1 pkt saffran.
Häll i 1 dl matolja under omvispning, blanda sedan ner 4 dl vetemjöl, 1 tsk hjorthornssalt och 1 tsk vaniljsocker.
Blanda väl.
Rulla bollar och lägg på ett par bakplåtspappersklädda plåtar, det blir ca 30 rätt stora drömmar.
Om du vill kläm fast en valnöt eller en skållad mandel på varje dröm.
Grädda i 25 minuter i 150 grader.
Låt kallna på plåten.
Gott!
Lycka till!
Lisbeth

7 kommentarer:

Anonym sa...

nagot som ocksa ar gott ar att satta en tesked eller sa av brandy i saffransdrommar. det gjorde jag forra aret och de var fantastiska

Ulrica

Birgitta sa...

Hej! Detta låter lite annorlunda och värt att prova. Du har så mycket goda kakor och bröd på bloggen och man blir ju alldeles sjuk av begär.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Lisbeth sa...

Hej kära ni...
Av någon anledning har denna bild fallit bort!
Men de är så vackra, gyllengula och spruckna så läckert som bara drömmar kan vara!
Med en valnöt på blir de ännu finare!
Lisbeth

Monkan sa...

Hej! Jag älskar drömmar,de här låter goda. Kan tänka mig saffrans-drömmar ihop med pepparkaksdrömmar på kakfatet i advent.

Hanna sa...

Här tror jag inte att jag varit inne tidigare, vilken underbar blogg och det luktar hur gott som helst.
Ha en bra kväll.
Hanna

I Nadjas kök sa...

Låter mycket gott. Jag längtar så efter alal härliga juldofter...

n o r d i n g å r d e n sa...

Dessa kakor ä rent ut sagt skitgoda, det kan jag intyga: )

Ha en bra helg Lisbeth, mail kommer vilekn dag som helst: ) Mari.