lördag 19 mars 2011

Kardemumma & Sockersnurror!


Godaste vetebrödet
är det man bakar själv!
Vi provade att handla färdiga sockerkringlor, vilken torr bevikelse...
Det här däremot blev saftigt och smörsmakande,
helt ljuvligt!

Gör en bulldeg!
Smält 100 gram smör, tillsätt 5 dl mjölk, låt bli fngervarmt.
Lös upp 1 pkt jäst (50g) i en degbunke i spadet. Tllsätt 1 dl strösocker, 1 tsk salt, 1 tsk malen kardemumma, 1 ägg och ca 11-12 del vetemjöl.
Låt degen blandas ordentligt, men den ska inte vara för stabbig.
Jäs i 40 minuter.
Ta upp på bakbordet, knåda den lite...Ha inte i mer mjöl...
Tryck ut en degplatta.
Bred på en fyllning bestående av 100 gram rumsvarmt smör, 1 dl strösocker, 1 tsk vaniljsocker och 1 tsk kardemumma.
Vik ihop, skär tunna remsor och gör snurrknyten, lägg på bakplåtspappersklädda plåtar.
Jäs i ytterligare 25 minuter.
Grädda i ca 10 minuter i 225 grader.

Låt svalna.
Smält ca 50 gram smör och pensla bullarna (ska de frysas, vänta med att pensla smör!).
Doppa varje bulle i rikligt med strösocker.
ÄT något ljumma...

Min minsta tjej åt glatt 3 st knutar,
och hon brukar vara skeptisk mot
kardemumma...
De var för goda sa hon!

Kram!
Lisbeth

7 kommentarer:

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej Lisbeth.
Oh va gott det lät, det ska jag minsann testa någon dag :)
Du är verkligen full av energi och ideér. Imponerande.
Ha en underbar lördag.
Kram
Jessica

n o r d i n g å r d e n sa...

Jag skulle hålla med henne, men jag skulle ta 10 snurror=) Ha en härlig helg i solen med kalas och allt!!! Mari.

emmalill sa...

Blir alltid så fika sugen när jag tittar in här

Heldri sa...

Så mycket gott du bakar!

Choklad och marängpajen från 5:e februari har jag bakat två gånger nu. Ljuvlig!

Vid andra bakningen gjorde jag några egna ändringar:
- 0,5 dl av vetemjölet i pajdegen ersattes med kakaopulver
- Minskade lite på sockermängden i chokladsmeten.
- Chokladsmeten gjordes av 100g 86% choklad och 100g 70% med hallonsmak.

Det blev riktigt lyckat om jag får säga det själv.

Anonym sa...

Åh, det har jag inte ätit på länge! =o)
Funderar på at laga detta på jobbet idag. Blir nog gott!
=o)

Anonym sa...

Jag kikar in på din blogg titt som tätt och ofta, ofta hittar jag något recept som jag provar och bjuder familj, vänner och kollegor att smaka. Och tänk - det är alltid lika populärt. Nu ska jag baka de här sockersnurrorna och överraska med. Tack för alla idéer och härliga recept, fortsätt förgylla tillvaron för mig och alla andra.
Varma hälsningar
/Gerd

Anonym sa...

Degen blev flytande och jag har absolut inte mätt fel.
Blandat i 7 dl mjöl hittills men har inte jäst degen ännu. Tråkigt när inte recepten stämmer!