torsdag 17 mars 2011

Valnötsbröd!

Jag älskar valnötter!
Det har säkert många av er märkt vid det här laget...
Här är ett av familjens favoritbröd!
Lös upp 1 pkt jäst i 5 dl fingervarmt vatten, tillsätt 2 tsk salt, 2 dl valnötter, 2 msk matolja, 1 msk sirap och ca 11 dl vetemjöl.
Blanda allt ordentligt.
Låt jäsa i ca 40 minuter. Baka ut till ca 15 brödbullar. Lägg på bakplåtspappersklädd plåt.
Jäs i ca 30 minuter.
Grädda ca 10 minuter i 225 grader.
Nu behövs bara en riktigt vällagrad och god ost!
Lisbeth

4 kommentarer:

Skogslyckan sa...

Vill bara tacka för alla fina baktips, jag tittar ofta in här!
Kram Pia

Anonym sa...

Valnötter i bröd är ju jättegott, nu blev jag sugen på det..

Marie sa...

Tjingeling =0)
Jag gjorde dcem glutenfria HUR smarriga som helst....

Tack vännen

♥ Min lilla Stuga ♥ sa...

Tack för tipset, det låter väldigt gott. :)