fredag 1 maj 2009

Saffransbullar med mandeltosca


Mycket smaskiga bullar!
Saffransbullar är alltid gott och
rätt somrigt tycker jag...
Här med mandeltosca på!

Gör en bulldeg...
Smält 100 gram smör och tillsätt 5 dl mjölk, ljumma till fingervarmt. Tillsätt 1 pkt saffran.
Lös upp 1 pkt jäst i degspadet.
Tillsätt 1 dl strösocker, 1 tsk salt och 12-13 dl vetemjöl.
Blanda väl och låt jäsa ca 30 minuter.

Baka ut en rektangel som du brer med 100 gram rumsvarmt smör blandat med 2 msk vaniljsocker och 1 dl strösocker.
Forma dina bullar, knutar eller rulla ihop till en lång rulle och skär bullar och lägg i bakformar.
Jag gör knutar på bakplåtspapper som får jäsa ca 20 minuter ytterligare.

Gör under tiden en mandeltoscasmet.
Smält 50 gram smör. Tillsätt 1 dl strösocker, 1 dl vispgrädde, 2 msk sirap och 200 gram flagad mandel.
Bred över toscasmeten över de färdigjästa bullarna.

Grädda i 225 grader ca 10 minuter.

Låt svalna, pudra med florsocker.

I solskenet med en god cappuccino...
...Kan inte bli bättre!

Lycka till
& Trevlig helg!

Lisbeth

4 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Hallå där kompis, hoppas du/ni har en skön solig helg!

Mmmm, dessa bullar, sååå goda!! Men du, jag har dammat av bakplåten jag med, baksuget kommer dock inte bli långvarigt: ) Men jag tänkte en muffins kunde vara bra att ha i frysen..

1 maj -hälsn till Dig!

mammamjuk sa...

hello, är glad att jag hittat din blogg! Står just nu & bakar saffransbullar m vitchoklad:D

Loccitane sa...

Hei, Lisbeth.

De bollene så vanvittig gode ut...jeg får helt vann i munnen bare jeg tenker på bloggen din.
Skikkelig hoftekrem dette her, hihi!
Spiser du alt du baker forresten?

Anonym sa...

Hej! Jag älskar också saffran - året om. Måste bara berätta att jag köpte ett kuvert häromdagen - till en maträtt - och höll på att svimma i kassan. 34.50 kr för ETT litet kuvert! Nog för att saffran sägs vara världens dyraste krydda, men ändå... Men det kan nog vara värt för era goda bakverk. Saknar er denna sommar! / Åsa, som du säkert skulle känna igen om du såg mig, har figurerat i besökskretsen från det ni öppnade till det ni stängde!