måndag 6 juli 2009

Lingontoscakaka till Kerstin!


En toscakaka är aldrig fel!
Här med lingon...blir god syrlig kontrast till det söta...

Vispa 3 ägg med 2,5 dl strösocker pösigt. Tillsätt 100 gram smält smör blandat med 1 dl vispgrädde.
Tillsätt 2,5 dl vetemjöl, 2 tsk vaniljsocker och 2 tsk bakpulver.
Blanda allt.

Häll i smord springform.

Grädda i 175 grader ca 25 minuter.

Blanda 100 gram smält smör med 1 dl strösocker, 1 dl vispgrädde, 1 tsk vaniljsocker, 3 msk vetemjöl och 200 gram flagad mandel.
Häll ca 2 dl lingon över den halvfärdiga kakan och därefter toscasmeten.

Grädda ytterligare i ca 15 minuter i 200 grader.

Låt kallna i formen.



Lycka till!
Och grattis på födelsedagen Kerstin!

Lisbeth

6 kommentarer:

anemonen sa...

Den skall jag testa men byter ut mandeln mot kokos.

JN sa...

Vilken sida du gjort...
Denna kommer jag absolut lägga på minnet..

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmmm, jag norpar en bit jag med och säger Grattis till Kerstin! Mari.

Emilies Skafferi sa...

Mmm tosca är supergott.

Mitt kära Smultronställe! sa...

hej Lisbeth! o tack för presenten .. jätte fint..o vilken fin kerstin kaka du gort.. kram o o ha de gott

Yvonne L sa...

Men här kan man ju bli sittande hur länge som helst! Fikasugen blir man ju om inte annat. Lägger in dig bland mina länkar så jag själv kan hitta tillbaka ifall jag får ett baklustanfall.
/Yvonne