fredag 2 oktober 2009

Valnöts & russinbullar!

Mitt favoritbröd alla kategorier!
Underbara med en bit ädelost eller gorgonzola på... Kanske lite
god marmelad eller en bit päron!
Mums!
Lös upp 1 pkt jäst i 5 dl fingervarmt vatten. Tillsätt 2 tsk salt, 3 msk olivolja, 2 dl russin och 2 dl grovhackade valnötter.
Blanda ner 10-11 dl vetemjöl.
Degen ska vara rätt lös för saftiga bullar.
Låt jäsa i 40 minuter och baka sedan ut ca 15 st matbrödsbullar.

Låt jäsa i ca 25 minuter.

Grädda i ca 13-15 minuter i 225 grader.

Lycka till!

Lisbeth


2 kommentarer:

Chubby Chieque sa...

Jag är så glad att föjer dina konster för bakning.

Detta bröd kommer att servera på vårt frukost bord imorgon bitti.

Tack. Om du undrar, jag hade följt dig sen länge och fascinerad med din talang, tyvärr hade inte lämnat mina fotspår. Men tanken på att jag är ju invandrare och har svårt med grammatik *blink

Ha en underbar helg!

Fia sa...

ÅH, vilket gott bröd!!!
Har precis provsmakat det och det var gudomligt =)