torsdag 25 december 2008

Drottningkaka

... här dubbellagd för inslagning som julgåva...

Smaklig och lättbakad bärkaka i liten långpanna!
Vispa 4 ägg och 2,5 dl strösocker pösigt. Tillsätt 100 gram smör smält tillsammans med 1 dl mjölk. Vispa ner 1,5 tsk bakpulver, 2 tsk vaniljsocker och 3,5 dl vetemjöl.
Blanda väl.

Häll ut på bakplåtspappersklädd liten långpanna ( ca 20x20cm)
Strö över en liten kartong frysta hallon och blåbär (ca 200 gram)

Grädda i 30 minuter i 175 grader.

Ätes med fördel något ljummen!

Gott med iskall vaniljsås eller vaniljvisp till!

Lisbeth

7 kommentarer:

Målargården sa...

Hej, Ville bara titta in och önska God Fortsättning på helgen.
Har bakat dina underbara saffransbullar nu och jag fick allt ställa mig och baka en ny sats dagen efter. Schwooop - så var de slut. Supergoda verkligen!
/Kram Eva-Mari

bykerstin o. butikblandannat sa...

Här har jag hittat en blogg helt i min smak!! :)
Wow, så mycket smarrigt. Älsar att baka och här fanns det mycket gott och vackert att bli inspirerad av.. Jag länkar gärna hit om det är ok?
God fortsättning!
Hälsn Kerstin

Butik Drängstugan sa...

Vilka härliga recept.
Jag länkar gärna till dig om det går bra?

Julhälsningar
Butik Drängstugan

Smått å Gott sa...

Hej och god fortsättning på julen! Hoppas att ni haft en mysig och härlig ledighet. Må så gott. Maria

mig & alice sa...

Ville bara kika in och önska dig en riktigt god fortsättning och ett underbart nytt år med många nya äventyr och fantastiska händelser.

Hoppas verkligen att du vilar upp dig nu och njuuuuter av din ledighet...du har ju några år att ta igen :-).
Kraaam På dig.
Melinda

Tulipa sa...

Här skulle man vilja baka allt!
Gott nytt år!
Kram Tulipa

Lisbeth sa...

Tack alla och god fortsättning!
Baka på...
Njut så ses vi snart!
Kram från Lisbeth