onsdag 28 januari 2009

Ostbröd


Ett gott matbröd kommer här...
Passar både till maten och till frukosten.
Ljust är det här brödet, det behövs ju variation i allt!


Lös upp 1 pkt jäst i 5 dl ljummet vatten, tillsätt 1 tsk salt, 2 dl god grovriven ost, 2 msk olivolja och ca 10 dl vetemjöl.
Låt jäsa ca 30 minuter.
Baka ut med så lite mjöl som möjligt. Häll lite riven ost på bakbordet och rulla brödet i det.
Det blir ca 12 st inte alltför små bröd...
Jäs på plåten ca 15 minuter.
Grädda i 225 grader i ca 15 minuter.

Gott matsäcksbröd också...
Blir nog ett ostbröd med salami till chokladen på utflykten idag!

Lisbeth

5 kommentarer:

Hemmafruns hörna sa...

Det är bara helt underbart att komma inom din blogg! Jag får så många goda recept och bara bilderna piggar upp i min vardag! TACK!

rosenskära sa...

Barnen brukar få ostfralla från det lokala bageriet på söndagar, det är jättegott, speciellt med apelsinmarmelad på...

Lena

Vardags-mirakel sa...

Det här är något nytt som jag aldrig provat, ska bli kul att baka ostfrallor vid nästa brödbak,kram Eva.

Lisbeth sa...

Jaaa! Visste att det var nåt jag var sugen på... Marmeladsmörgås!
Har inte ätit på evigheter. MMM det blir det imorgon till frukosten.

Tack alla snälla för kommentarer.

Må gott!
L

♥ Fyra årstider sa...

Jag bakar detta bröd nu..ser ut att bli gott.
Kram Lotta