torsdag 20 maj 2010

Vit choklad & Nötsmaskig kaka!


Här blir det en småkaka med
vit choklad och nötter som
var en favorit hos många
när jag hade cafe'!

Vispa 175 gram smör poröst med 1 dl strösocker.
Tillsätt 1 ägg, vispa lite till...
Blanda ner 1,5 dl grovhackade hasselnötter, 3,5 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1 tsk vaniljsocker och 100 gram finhackad vit choklad.
Blanda allt.
Rulla ca 20 bollar och lägg på bakpappersklädd plåt.
De flyter inte ut så mycket så de går att lägga rätt tätt!
Grädda i ca 13 minuter i 200 grader.

Låt kallna på plåten.

Tack för cafe'tiden alla
goa kunder!
Lisbeth

5 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Ja, det kan jag tänka mej att det var en kundfavorit, såsom mycket annat du bakade! Du är en stil-kak-ikon: )

Småkakor står högst i kurs hos mej tror jag, man kan ju äta ihjäl sig, och denna kaka ser ut att tillhöra den kategorin... Mari.

Lantisen sa...

Mycket smarrigt verkar detta (inte direkt i skillnad till allt det andra goda du brukar till att göra;)). De dära formarna med kokos, apelsin och choklad verkar inte helt fel de heller;)
Hade gärna besökt ditt café när det fanns men kan istället bara tänka mig hur mycket gott det fanns där:) Lycka till!

Vero sa...

Oj oj oj så gott det låter... Ska jag skriva ner och testa.

Tack för det.

Trevlig helg!

Bibbi sa...

Mmmm... ser verligen fram emot att provbaka denna kaka:)
Tack för alla härliga tips på kakorna.
Kram Bibbi

Lantisen sa...

Det var riktigt gott! De var spröda och fina..;)