lördag 19 juni 2010

Valnötstlimpa med farinsocker!


Det är nåt med valnötter och mig!
Jag kan äta de jämt, har ofta en liten burk i väskan när suget sätter in...
Valnötsglass mmmmm, praliner med valnöt, kanderade valnötter
ja allt man kan tänka sig...
Nu blev det matbröd!
Lös upp 1 pkt jäst i 5 dl fingervarmt vatten, tillsätt 2 tsk salt, 0,5 dl farinsocker, 0,5 dl matolja och 3 dl havregryn.
Blanda i 3 dl grovhackade valnötter samt ca 10 dl vetemjöl.
Ha degen så lös du törs...
Jäs i ca 40 minuter.
Ta upp och knåda en stund.
Jag gräddade nu i en avläng bakform, klädd med ett bakplåtspapper samt en rund limpa brevid på plåten.
Snitta gärna bröden med en vass kniv.
Låt jäsa i ca 25 minuter till.
Grädda i 225 grader i 25 minuter. Ev kan du ta ur limpan ur formen och låta den stå kvar i eftervärmen en kvart ca.
Låt svalna.
Ät med en stark ost, en vällagrad präst kanske...
Ha det gott!
Lisbeth

2 kommentarer:

Fröken Råsmart sa...

Låter jättegott! Jag gillar verkligen eget matbröd.

Bi sa...

Det här brödet måste jag baka, låter gott!