söndag 21 november 2010

Pepparkaksdegen!

Det närmar sig advent och
nu är det dags för att göra en hållbar och god
pepparkaksdeg som räcker långt!
Cirka 250 mellanstora minst...
...beroende på hur tokig du är i degen!!!

Koka upp 4,5 dl sirap, låt svalna något.
Ha i 4,5 dl strösocker, 1 ägg, 2-3 påsar med pepparkakskryddor ( malda nejlikor, kanel, ingefära, kardemumma) beroende på hur kryddiga du vill ha kakorna. 3 påsar rekommenderas. Häll i den avsvalnade sirapen, tillsätt 300 gram rumsvarmt smör och när allt blandats tillsätter du ca 12 dl vetemjöl, degen ska vara rätt lös, den stelnar till när smöret och sirapen svalnar.
Låt stå svalt en stund.
Baka ut degen direkt på mjölad plåt, tunt! Ta ut dina favoritformer eller större dekorationshjärtan (då behöver de inte vara lika tunna, kom ihåg att göra hålen också INNAN gräddningen om du vill hänga upp dem sen..)
Eller hyvla kall deg med en bra osthyvel, det blir oregelbundna men garanterat tunna och krispiga kakor!
Grädda i 200 grader i ca 8 minuter, beroende på tjockleken.
Det blir knapriga rätt hårda pepparkakor av den här satsen. Och den kan sparas täckt med plastfilm en-två veckor på sval plats.
Trevlig helg,
njut av att advent snart är här!

Lisbeth


2 kommentarer:

Sköna o Gröna Ting sa...

Upps.., jag bara och väntade på det!!!:)
Satt häromdagen och blev så där AKUT sugen på att baka pepparkakor men fick lugnat ner mig.
Jag väntar och ser om Lisbeth kommer med ett gott recept först..., och vips så fanns det här!!!

Tack för att du delar med dig av alla dina smarriga recept, jag bakar "Lisbethkakor" minst en dag i veckan här hemma och det är hela familjen glada för så vi tackar dig allesammen!!!!

Ha en skön söndag
Kram till dig
Marianne

C. Tvillingmamma sa...

TACK! Jag har letat recept på recept och inget har känts bra,för än nu. Detta kör jag på,tack!