lördag 25 april 2009

Äppelkaka med mandel & pistage



En smaskig äppelkaka
som fick med sig det
jag hade hemma...
Pistagenötter & mandelmassa!

Vispa 3 ägg med 2 dl strösocker pösigt. Tillsätt 125 gram smält smör och 2 msk vispgrädde.
Blanda även ner 3 dl vetemjöl, 1 tsk vaniljsocker och 1,5 tsk bakpulver.
Blanda allt väl, häll i springform.

Skär 1 st äpple i tunna skivor och fördela ut över kakan.
Grovhacka ca 1 dl pistagenötter och 100 gram mandelmassa, strö över kakan.
Grädda i 175 grader i ca 35 minuter.

God kaka till eftermiddagsfikat....
Lisbeth

6 kommentarer:

Viveka i Bläckhornet sa...

Nu har jag samlat på mig en del recept från dig som jag ska prova när jag blir bra och kan gå.

Ha en fin helg

Kram Viveka

Anna sa...

Wow! Vad får du alla dina idéer ifrån! Allt finns finns är låter ju helt galet gott!

Anns Gröna sa...

DENNA får det bli till söndagens emkaffe - precis vad jag också har hemma.
Önskar dig en fortsatt skön helg!
Kram
Ann

Bibban sa...

Mmmmm va gott, den måste jag testa, låter helt enkelt underbart gott
Bibban

Designe sa...

Tack för din kommentar om pallen! Kul att höra minnen om den!
Här är det så mycket gosaker så man vet inte vad man ska välja att baka...man vill ju göra allt! :)
Ha en fortsatt härlig helg! Kram

Carro sa...

Ack så god den lät ! :D