onsdag 15 april 2009

Frukt & mandelbröd



Ett mellangrovt nyttigt bröd med torkad
frukt och sötmandel.

Lös upp 1 pkt jäst i 5 dl fingervarmt vatten. Tillsätt 2 dl blandad torkad frukt i småbitar.
Blanda ner 2 tsk salt, 2,5 dl grahamsmjöl, 150 gram sötmandel (hel eller grovhackad) och ca 9-10 dl vetemjöl eller dinkelmjöl.
Blanda en stund.
Låt jäsa 40 minuter.

Baka ut ca 15 st bröd och jäs ytterligare ca 20 minuter.
Grädda i 225 graders ugn i ca 15 minuter.

Ljuvligt med en god gorgonzola
och en klick fikonmarmelad på...

Kvällsmackan är räddad!

Lisbeth

3 kommentarer:

Lilla huset på prärien sa...

Imorgon fyller dotra min 1 år så idag blir det till att baka lite kakor :) Jag ska nu botanisera bland alla dina goda recept och se vad jag hittar :)

Kram Jenny

Målargården sa...

Hej hopp, så du har varit på Café!! Ja, jag var också dit för en fika! Så synd att du inte tjoade och stimmade så att jag kunde vinka tillbaka! Nu vet du var jag bor så det är bara att kika in./Kram Eva-Mari

Tina i Falun sa...

Hej Lisbeth!

Jag hittar inte i ditt recept hur mycket sötmandel du har i?

Vill också fråga om det är bra att blötlägga torkad frukt i vatten en stund, innan man bakar med det?

Har bakat massor från dina underbara och goda recept, och det ger mig en sådan rik känsla och lycka att ha hembakat i frysen. Stort TACK för allting som du delar med dig utav. Du är helt fantastiskt generös Lisbeth.
Kram..........TINA i Falun