torsdag 23 april 2009

Tigerkaka med vit choklad ganache!


God kaka är det här!
Tigerkaka...
...så här gör jag!

Gör två smetar!
1. Vispa 75 gram rumsvarmt smör med 1,5 dl strösocker och 1 msk vaniljsocker poröst. Tillsätt 2 ägg och vispa ihop det. Blanda i 2 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver och 2 msk vispgrädde.
Häll i en hålform som du smörat ordentligt och strött med kokos.
2. Vispa nu i bunken 75 gram rumsvarmt smör med 1,5 dl strösocker poröst. Tillsätt 2 ägg och blanda ordentligt. Blanda ner 2 dl vetemjöl, 2 msk vispgrädde, 1 tsk vaniljsocker och 0,5 dl kakao.

Bred ut över den vita smeten och dra med en gaffel runt för att få smeterna att flyta ihop något.

Grädda i 175 grader ca 45 minuter.

Låt svalna i formen.

Koka upp 1 dl vispgrädde och lägg i 100 gram vit choklad som får smälta ner. Ställ att svalna.
När du lagt upp kakan brer/häller du över den vita chokladganachen.


(Jag hällde den här gången över ganachen lite tidigt, hade kunnat stå och tjockna till sig något mera, men är man sugen så är man...)

God och lite lyxig torsdagskaka!
Lisbeth

3 kommentarer:

Vardags-mirakel sa...

Nu blir jag sådär sugen igen... det var länge sedan jag bakade tigerkaka, måste nog göra det snart. Ha det bra, kram Eva.

Målargården sa...

Va kul att du passerat 20 000 besök. Såg tulpanbuketten på "gadetten" (heter det så...)på höger sida. Tack för din omtanke om min rygg. Mycket bättre men inte riktigt bra. Snart!
Blidde bullar igen hos mig idag. Uppskattas av många även av bagaren själv. Ha en mysig helg./ Kram Eva-Mari

Anonym sa...

Bunken75