måndag 4 oktober 2010

Kanelbullarnas dag...

...Är väl alla dagar????!
Idag blir det en laddning iallafall.
Smält 100 gram smör, tillsätt 5 dl mjölk och låt bli fingervarmt.
Smula ner 1 pkt (50g) jäst i en degbunke och rör ut i degspadet. Blanda ner 1 dl strösocker, 1 tsk salt, 1 krm kardemumma och 11-12 dl vetemjöl.
Degen får gärna vara så kladdig som möjligt, bara du tycker du kan hantera den. Det blir saftigare bullar då.
Låt jäsa i ca 40 minuter.
Baka ut till en rektangel efter att du knådat degen litegrann, undvik att tillsätta så mycket mera mjöl.
Bred på en fyllning bestående av 100 gram rumsvarmt smör, 1 dl strösocker och 2 msk kanel.
Vik ihop, snurra bullknutor eller skär bitar och lägg i formar...Blir ett tjugotal bullar.
Jäs i ytterligare 25 minuter. Om du vill ha pärlsocker på bullarna pensla med uppvispat ägg och strö över pärlsockret.
Idag hoppade jag över pärlorna!
Grädda i 10-12 minuter i 225 grader, låt svalna och pudra florsocker över de färska bullarna.
Ha en skön höstvecka och
ät nu en eller ett par bullar
för det är DU värd!
Lisbeth

2 kommentarer:

Mina dagar sa...

Tack för alla tipa!! Jag har gjort många fel ser jag! Men nu ska jag skriva ut ditt recept och spara det!!
Kram Eva

Mina dagar sa...

tips ska det ju vara ;)