fredag 17 april 2009

Gräddfilskaka med nötter & choklad!

En hittepåkaka med knaprigt innehåll
som består av hackade nötter.
Bakas med gräddfil så det blir en saftig kaka!
Vispa 150 gram rumsvarmt smör med 3 dl strösocker och tillsätt 2 ägg. Blanda även ner 2 dl gräddfil, 2 tsk vaniljsocker, 4,5 dl vetemjöl och 2 tsk bakpulver.
Häll hälften av smeten i en springform.
Gör fyllningen;
Blanda 50 gram smält smör med 1 dl hackade hasselnötter, 1 msk vetemjöl, 2 msk kakao och 1 dl ströocker.
Fördela i springformen, bred ut resterande av kaksmeten.
Grädda i 50 minuter i 175 grader.
Låt kallna i formen.
God rätt upp & ner bara!
Lisbeth

7 kommentarer:

Tina i Falun sa...

O vad spännande, en gottekaka på en fredag....mmmmm, smaskens.
En fråga till dej bara. Är du snäll och skriver ut vilken storlek du har på springformen. Den kan ju ha väldigt många olika storlekar. Jag äger 3 olika, troligen är det den mellersta formen, men det är bättre att vara helt säker.
Ha en riktigt god helg Lisbeth.
Kram.......TINA

Lallis - liv och leverne sa...

Det låter jättegott:) MÅste nog testa.
Kram Lallis

Unknown sa...

Oj va recept! Det va ett tag sedan jag var in här.. oj va många jag har missat. Men den här måste jag nog ta o prova. Provade en annan med nötter du hade vid ett tidigare inlägg DEN gick hem direkt. Trodde jag skulle få nån bit kvar till dagen efter, men nej. Men det går ju att baka fler... Ha en trevlig helg. Kram Lenita

Veronica sa...

Den där kakan lät väldigt god, den ska jag snart prova hemma tror jag!

Tina i Falun sa...

Den här kakan ÄR väldigt god,du gör ju så otroligt goda bakverk, och jag måste testa att baka så ofta jag bara jag, och det gillas ju av familjen också. "Supertoppengott" betyg får du på denna kakan.Så saftig och smakrik.

En fråga bara Lisbeth!
Rörde du runt den bruna smeten lite med gaffel, eller något?? Jag la min bara i formen, i mellanskiktet, men då hamnade allt i bottenskiktet efter gräddningen. På din bild är smeten mera marmorerad som i tigerkaka.
mvh Tina

Lisbeth sa...

Tack kära ni!
Glad att kunna inspirera!

Jag hade i min fyllning lite slarvigt och rörde inte runt. Det har hänt att det rasat till botten också, vet inte riktigt varför den beter sig olika...

Kakornas mysterium!

Lisbeth

Klarafina sa...

Hej! Gillar din matblogg skarpt!
Hittapå-kaka fick mig att minnas när jeg var barn och upptäckte att min mamma bakade utan recept - jag trodde att det blev giftigt!