lördag 18 december 2010

Vörtbrödet!


Det är så gott med vörtbröd, lite konstigt är det att det äts mest
i juletid...Lite synd faktiskt!
Det blir två härliga bröd av den här satsen, kanske du tillsätter
russin i den ena limpan och har den andra naturell!
Smula 1 pkt jäst i en degbunke, tillsätt 3 dl fingervarmt vatten /alternativt hälften ljummen must eller porter/ hälften vatten.
Blanda ner 2 tsk salt, 1 stor påse vörtmix, lite extra mald nejlika är gott. Blanda ner ca 1 msk rumsvarmt smör, 0,5 dl mörk sirap, ca 5,5 dl rågsikt och ca 6 dl vetemjöl. Blanda allt väl.
Låt jäsa i ca 40 minuter. Knåda på bakbordet och tillsätt ca 1 dl russin i halva degen.
Rulla limpor och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Skåra bröden med vass kniv, och jäs i ca 30 minuter ytterligare.
Grädda bröden i ca 30 minuter i 220 graders ugn.
Låt stå en stund i eftervärmen.
Kallna på galler under bakugn.
Fram med en god cheddar eller lagrad prästost...
Njut!
6 dagar kvar till dagen D ;)
Lisbeth

3 kommentarer:

Gunilla Dahl sa...

Jag har alltid trott att det skulle vara krångligt att baka annat än vitt bröd, men när jag läser din blogg idag inser jag att det nog är helt fel! /Kram

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmm va gott, inget jag skulle greja att baka men det är tur jag har en sån proffsig och snäll vän så jag får äran att äta en sån limpa till jul i af!! Längtar! Mari.

Villa Björkenäs Backen sa...

God kväll!
Vad mycket gott!
Det är så mysigt med hembakat!
Här hemma bakas det oxå nästan varje dag och jag vet inte när jag köppte sist matbröd...
Kul att hitta dig!
Ska lägga upp dig hos mig på min bloglista!
Lul att få inspireras..
Ha en fin kväll!
Kram