lördag 10 april 2010

Äppelkaka med farinsocker!


Äppelkaka är ju så gott.
Alltid!

Idag blev det en med farinsocker
och en skvätt gräddfil som ger syrlighet...
Passar äpple så bra!

Vispa 3 ägg pösigt med 2,5 dl strösocker. Tillsätt 100 gram smält smör, 1 dl gräddfil, 1 msk vaniljsocker, 2 tsk bakpulver och 3 dl vetemjöl.
Blanda väl.
Häll i smord eller bakppappersklädd form.
Skär 1 stort äpple i tunna klyftor som du doppar i ordentligt med farinsocker.
Stick ner i smeten, och strö över pärlsocker om du vill...

Grädda i ca 30 minuter i 175 graders ugn.

Gör kanelgrädde till om du vill,
gottgottigottgott!

Lisbeth

6 kommentarer:

Monkan sa...

Hej, ännu ett fint recept. Vill tala om för dig att jag testat många av dina recept på bloggen, inget har gjort mig besviken.
Jag bakar väldigt ofta så recepten är välkomna
Kram

Unknown sa...

Mmmm.. receptet ä nu uppskrivet. Ska nog ta o prova den här äppelkakan i dag, när det är helg och allt ;) Kanelgrädde till låter riktigt gott. Ha en fortsatt bra helg! Kram Lenita

UlricaA sa...

Ååååå så mumsigt! Det receptet måste prövas!!!!!! Gjorde rågkrossbullarna till frukost idag och dom blev kanon om man bortser från att jag sedan glömde dom på diskbänken så att dom låg där hela dagen och var alldeles torra när jag kom hem....men hönsten fick dom och blev jätteglada för det!!!!

Helena sa...

Hej Lisbeth!
Jag brukar sitta och dregla och bli sugen på sötsaker när jag läser din blogg, inte alls bra för figuren! Idag provade jag din äppelkaka och den var mycket uppskattad här i huset kan jag intyga. Du borde göra en kokbok med alla dina recept! Jag köper ett ex direkt! Kram, Helena

Cilla sa...

Åååå vilken underbar blogg!!
Återkommer gärna ;0)
Trevlig kväll!!
Cilla

Lena sa...

En jättegod kaka, jag bakade den idag! Nästa gång tar jag lite mer äpplen för de sjönk till botten, kanske gjorde jag för tunna skivor, men god var den, tack för bra recept!