fredag 16 april 2010

Dinkel & vallmobullar


Goda halvgrova bröd som även är goda att rosta!
Lös upp jästen i 5 dl fingervarmt vatten. Tillsätt 2 msk matolja, 2 tsk salt, 1 msk honung samt 1 dl vita eller svarta vallmofrön.
Blanda i 8 dl dinkelmjöl och 2 dl grahamsmjöl samt 2-3 dl vetemjöl (rågsikt gär också bra)
Låt det blandas till en lös deg.
Jäs i 30 minuter.
Baka ut till ca 20 brödbullar. Tillsätt så lite mjöl du kan...
Låt jäsa på bakplåtspappersklädda plåtar i 25 minuter ytterligare.
Grädda i 10-13 minuter i 225 graders varm ugn.
Låt svalna något...
...bred på riktigt smör så det smälter
och hyvla på rätt mycket ost.
Gott!
Lisbeth

5 kommentarer:

bakom berget sa...

Det låter underbart gott. Känner lust att baka i helgen och jag tror att jag ska testa dina dinkel o vallmobröd.
Ha en skön helg! Åsa.

Annika sa...

Du har en fantastisk bakblogg. Jag kommer snart tillbaka!

Znogge sa...

Hittade hit via Livsglimtar som tipsade om din blogg. För en som tycker att bakning är bland det bästa som finns var det ett angenämt besök!

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmm vilken god macka det skulle bli, du har mail!!! Mari.

Anonym sa...

Hej! jag vill bara säga att jag tycker jättemycket om din blogg, jag har inte bakat så mycket innan, men har nu börjat tack vare din blogg :) jättebra goda, enkla, inspirerande recept, hela sidan är fin! Tack för det/Jonna