fredag 2 april 2010

Kanel & kardemummalängd med mandelmassa!


Provade att göra bullängder i avlånga bakformar.
Blev jättebra!
De hålls på plats och ibland är det mer praktiskt med en längd istället för bullar!
Av den här halva bullsatsen blir det två längder, eller kanske en om din form är modell större/längre!
Gör degspad av 50 gram smält smör och 3 dl mjölk. Låt bli fingervarmt.
Rör ut 0,5 pkt jäst i degspadet. Tillsätt ca 6 dl vetemjöl, 0,5 tsk salt och 1 tsk malen kardemumma.
Blanda väl. Låt jäsa i 30 minuter i bunken.
Ta upp degen och arbeta en stund med degen. Tryck ut till en liten rektangel, födela fyllningen som består av 100 gram riven mandelmassa, 2 tsk kanel och 50 gram rumsvarmt smör över. Rulla ihop och skär ca 2 sm breda bitar, ställ de med glest mellanrum i de bakplåtspappersklädda formarna. Ca 5-6 bullbitar i varje.
Jäs i 25 minuter. Pensla med ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i ca 20-25 minuter i 175 grader.
Låt svalna lite innan du lyfter ur bakplåtspappret ur formen med längden på.
Snygga blir dom!
Och GODA förstås...
Lisbeth

6 kommentarer:

Anna sa...

Jag måste bara önska dig en glad påsk och tacka för en helt underbar blogg, jag älskar den. Har provat många av dina recept. Tack!!
Kram

Anonym sa...

Vilken härlig blogg du har med många GODA recept, jag får mycket inspiration till att baka tack vare din blogg Tack!! Glad Påsk

Tuvstarr sa...

Instämmer, din blogg är läcker :-)
Glad Påsk!

Susann sa...

Jag har sagt det förut men jag säger det igen - jag älskar din blogg. Den är det första jag kollar efter inboxen när jag går ut på Internet =)

Linn sa...

Jag gjorde denna i torsdags, fast i springform. Den blev otroligt god! Vi hade kalas för min pappa och alla tog minst två bitar, så den tog slut gansa fort! Ett väldigt bra betyg när det gäller min (ganska kräsna) släkt :) Jag fullkomligen älskar den här bloggen, och ser fram emot att baka pajer, tårtor och mer bullar! :)

Pia sa...

Helt underbar blogg du har, jag är här och hämtar inspiration när jag bli sugen på att baka. TACK!!