fredag 31 oktober 2008

Hasselnöts & muscovadobullar


Vetebullar med hasselnötter & muscovadosocker
bjuds det på till helgen!
Smaskig fyllning i stora saftiga bullar...
ca 30 stora bullar
Smält 150 gram smör och tillsätt 8 dl mjölk, värm till fingervarmt. Tillsätt 2 tsk kardemumma, 1 tsk salt och 1 dl strösocker. Rör runt och slå degspadet över 100 gram jäst.
Blanda och tillsätt ca 24 dl vetemjöl. Degen ska släppa från bunkens kanter, men vara så lös som möjligt. Häll upp degen på mjölat bakbord/köksbänk. Täck m bakduk o låt jäsa övertäckt minst 30 minuter.
Baka ut med kavel eller platta ut med händerna till en rektangel, tillsätt så lite mer mjöl som möjligt, se bara till att det är mjölat under.
Bred på en fyllning bestående av:
150 gram rumsvarmt smör, 1,5 dl mörkt muscovadosocker (eller farinsocker), 2 tsk vaniljsocker och 2 dl hackade hasselnötter ( går bra tex med valnötter också...)
Vik ihop dubbelt, och snurra till 2cm breda remsor till knutar. Lägg på bakpapper. Låt jäsa minst 30 minuter. Grädda i ca 10 minuter i 225 grader mitt i ugnen.
Låt kallna och pudra sedan över florsocker.
MUMS!
Det är svårt att beskriva degkonsistensen, skulle finnas känselknapp på bloggen!
( Doftknapp me, förstås...)
Men ju mindre mjöl du lyckas tillsätta, ju saftigare bullar. Mjölet drar ur vätskan ur degen...
Lisbeth

8 kommentarer:

Anneli sa...

MMMMMM - så smaskigt.man blir så baksugen - får nog baka idag -
Kram/Annelie

n o r d i n g å r d e n sa...

Känselknapp & doftknapp vore en bra idé! Bullarna ser supergoda ut och jag är övertygad om att de är det också! Ha en bra helg, hälsn fr tåget: )

Mitt kära Smultronställe! sa...

ser jätte goda ut.. man blir sååå sugen.. ha en bra helg..

Lillstuga sa...

Vill bara säga att ditt café blev snabbt vår favorit. Hittade dit genom Guldkant på livet Mari. Kommer att köpa Kakboken direkt. Min absoluta favorit är zucchinikakan, vattnas i munnen bara jag tänker på den.
Kul att du börjat blogga. Kommer att hamna i favoritlistan!
Kram Anna

Klarafina sa...

Doftknapp hade inte varit så dumt! Bullarna ser i allafall smaskens ut!

Marianne sa...

Wow! Nu har jag hittat en blogg som passar mig. Jag älskar kaffebröd och gärna med det lilla extra. Får då och då ryck att baka(även om maken tycker att det blir för sällan) Här ska jag hämta recept nästa gång.

Smått å Gott sa...

Hej !
"Paxa" en kakbok till mig! Ska precis prova på att baka de där bullarna med muscovadosocker men jag köpte fel så jag hoppas det går bra med ljust muscovadosocker. Må så gott. // Maria

la vida blanca sa...

Vilken mysig blogg! Ska genast kika lite mer...Ser fram emot boken...