torsdag 23 oktober 2008

Krispkolasås på kladdkaka

Smaskig kladdkaka med krispkolasås!
Mmmm, fredagsgodis blir en smaskig kladdkaka med kletig kolasås...
Så här gör du:
Vispa 2 ägg med 2 dl strösocker pösigt. Tillsätt 100 gram smält smör, 2 tsk vaniljsocker, 1 tsk bakpulver, 2 dl vetemjöl och 1 dl kakao. Blanda väl.
Häll i smord springform, grädda ca 20 minuter i 175 grader. Den ska vara lite kladdig...
Koka upp 2 dl vispgrädde med 2 dl strösocker och 0,5 dl sirap i en rymlig kastrull. Låt sjuda på svag värme ca 30 minuter. Ju längre ju segare kolasås...
När du är nöjd, ta av från värmen och rör ner 75 gram smör och 3 dl Rice Krispies (flingor, Corn flakes fungerar också bra...)Bred ut kolasåskrispet över kakan och ställ kallt. Gärna över natten.
Mums filibaba med grädde till fredagsmyset.
Trevlig helg!
Lisbeth


16 kommentarer:

Anonym sa...

mumma, den är väldans goood :)

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Guudars så gott de ser ut, den måste jag prova =)

Hoppas det är okej att jag länkar din blgg till min sida???

Kraam Benita

rosenskära sa...

Nu blir jag glad i hela kroppen! Ett äkta kakmonster, på proffsnivå! Jag som älskar att baka, mer än att laga mat faktiskt, undrar varför?

Tack för underbara kakbeskrivningar och en vacker blogg!

Lena

♥ Pia... sa...

Hej..och oj sååå gôtt.... nu ramla mna in direkt i smeten ..guuuud så gôtt detta såg ut..måste testas..kikar in via guldkantsmaris blogg och det ångrar jag INTE:)..nu får man kika i skåpen och se vad som finns där ..om det går att göra kakan idag:)..ha en bra bakdag:)..PIA

Sanna sa...

Jag gillar din blogg!
Superbra recept..

Gnistrande snö sa...

Hej,

åh vilken underbar blogg och vilket makalöst underbart café ni har. Så synd att jag bor så långt därifrån annars hade jag genast åkt dit :-)
Jättekul att du bjuder på så många fina bilder och recept här på bloggen.

Ha en fin helg!

Kram
Katarina

Dalatorpet sa...

Ohh perfekt, precis vad jag behöver!! Välkommen till bloggvärlden!!

rosenskära sa...

Hej igen Lisbeth! Jag skriver om din blogg idag och länkar hit. Undrar om det går bra att jag lånar det lilla fotot på stugan?

Kram Lena

Smått å Gott sa...

Hej!
Ser att även du har hittat till bloggvärlden! Må så gott. Kram Maria

Anonym sa...

Välkommen till bloggvärlden! Vilken mysig blogg : ) Dig lägger jag till som favorit! Underbara recept.

Trevlig helg!
Kram Maria

Jenny sa...

Jösses, vilken härlig blogg! Har lagt till den i mina favoriter! /Jenny

Lisbeth sa...

1000 tack för alla glada tillrop! Blir superglad att ni gillar det jag gör!
Det går bra att länka mig... Tack för ert intresse!
Må gott!
// Lisbeth

Anonym sa...

åh vilken trevlig blogg har lagt till den till favoriter...

Monica sa...

Hej och välkommen till bloggvärlden. Du hamnar på min favoritlista med dina härliga recept. Jag kommer tillbaka.

Kram Monica

Anneli sa...

Hej och Välkommen till Bloggisarna - Kommer att kika här ofta - gud så smaskigt - Länkar dig om ok... ;)
Kramis/Annelie

Anonym sa...

Hej Lisbeth, Vilken lycka för ett kakmonster som jag att du startat denna blogg! Den här kakan är absolut en av mina favvisar från Bagastugan! och jag har många ska du/ni veta! Ni bakar så mycket gott och det här är en höjdare.. Tyvärr är det tomt i skafferiet men imorron blir det provbak av den här kakan. Hälsningar Titti Gg13