torsdag 18 december 2008

Rågkrossbröd med honung


Gott saftigt matbröd som påminner om en grövre siktkaka!

Hela familjens favorit...



Koka upp 3 dl vatten med 2 dl rågkross. Låt stå och svälla i ca 10 minuter.
Lägg 1 pkt jäst i en degbunke med 1 tsk salt, 2 msk olivolja och 2 msk honung.
Tillsätt 5 dl kallt vatten i rågkrosskastrullen, det ska bli ca fingervarmt.
Häll över degspadet i degbunken och blanda.
Tillsätt ca 12-14 dl rågsikt, rätt lös deg.

Låt jäsa ca 25 minuter.

Baka ut till siktkakor eller bullar.
Lägg på bakplåt och jäs ca 15 minuter ytterligare.

Grädda i ca 18 minuter för kakor och ca 12 minuter för bullar/ 225 grader.
Blir ca 8-10 kakor eller ca 20 bullar.


Gott!

Lisbeth
ps.. som nu korr receptet en aning...
är ju en notorisk skvättbagare...Tar vad jag har och alltid i skvättar, kan missa med mätning och ögonmått då...
jan 2009



9 kommentarer:

Smått å Gott sa...

Hej!
Så bra =) Då kan jag baka dessa i morgon. Hoppas allt är bra med er och att du njuter av ledigheten. Må så gott. Kram Maria

n o r d i n g å r d e n sa...

Till skillnad mot Maria kan jag INTE baka dessa i morg, och det beror inte bara på att jag inte har tid, jag skulle inte greja det helt enkelt: ) Men jag njuter av dina saffransskorpor i stället och detta bröd såg verkligen gott ut, liksom de i inlägget under! Ha en bra helg så hörs vi! Mari.

Tulipa sa...

Hej!
Du har något att hämta hos mig!
Kram Tulipa

Anonym sa...

Hej Lisbeth! Saknar er och bagarstugan nu.. Tänkte berätta att vi har gjort en hemsida för vårt företag nu! www.sinnetsgodauf.webs.com du kan kika in och kolla :)

hälsa hem
Kramar /Matilda!

Smått å Gott sa...

Hej på er!
Brödet blev väldigt gott. Inte lika vackert som det brukar ha varit på Bagarstugan! Jobbar på det =) Får en del folk över jul och nyår så då måste man ju bjuda på lite hembakat. Må så gott och en mysig julförberedelse till allihopa. Maria

Designe sa...

Hej! Nu har jag fått häftet med dina recept och Maris fotade bilder! Trevligt! Mycket gott var det där! Blev sugen på kakan på framsidan på häftet..måste kika om du har receptet här!
Ha en trevlig helg!
Kram :)

marten sa...

Hej.
Jag är en av de många som saknar Bagarstugan. Ni har inspirerat mig och jag har börjat baka...

Har nu försökt få till dessa goda bröd 2 ggr. Den jäser fint första gången men är väldigt lös, får klicka ut på plåten med en sked. Andra jäsningen ok men dom flyter ut väldigt mycket. Sedan sjunker dom ihop under gräddingen. Blir helt platta. Fortfarande goda.

Vad gör jag för fel?

Varma hälsningar
Mårten

Ps. I kokboken finns ett recept på en nogat och cocos tårta, men vid ett tillfälle åt jag hos er en chokladtryffel och cocos tårta som var fantastiskt underbar. Kommer receptet här? Ds.

Lisbeth sa...

Hej Marten!
Jag föreslår att du helt enkelt tar mer mjöl! Jag har kanske mätt i underkant...
Och kan degspadet ha varit för varmt? Ta ev bara 1 pkt jäst dessutom...
Hoppas du fortsätter baka!
Ja den kakan med kokos och choklad ja... HM. Ska försöka baka den snart. Vill ju gärna ha ett foto med.
Lycka till!
Lisbeth

marten sa...

Hej Lisbeth
Nu har jag bakat en ny deg. Ett paket jäst, en dl mindre vatten och ca 14 dl rågsikt och jag är i hamn, dom blev underbart goda (så även tidigare - bara platta). Klickar ut bullarna direkt på plåten.
Har även bakat de goda Solrosbröden med hemrostade solrosfrön. Blev fantastiska.
Väntar spänt på chokladtårtan...
Varma hälsningar
Mårten