tisdag 17 november 2009

Mjuk pepparkaka m Äpple & Nötkola!

Mjuk pepparkaka passar alltid bra, inte bara i
juletid...
Här med äpplen i och en smaskig nötkola på!
Vispa 3 ägg pösigt med 2,5 dl strösocker.
Tillsätt 1 tsk vaniljsocker, 3,5 dl vetemjöl, 125 gram smält smör, 2 tsk bakpulver, 1 påse med blandade pepparkakskryddor och 1 dl gräddfil.
Blanda väl.
Bred ut på bakplåtspapper i en liten långpanna.
Skär två fina svenska äpplen i smala klyftor, fördela över kakan.

Grädda i 20 minuter i 175 grader.

Koka under tiden upp 3 msk sirap, 1 dl strösocker, 2 dl vispgrädde i en kastrull.
Koka i ca 15 minuter.
Tillsätt sedan 2 dl grovhackade hasselnötter.
Häll kolan över den nästan färdiga kakan, grädda i ytterligare 5 minuter i 200 grader.

Låt svalna, skär i rutor!

Lite vispad creme fraiche till...
Gott.

Lisbeth

10 kommentarer:

LenaEva sa...

Du har så många goda recept! HAr bakat en del och tipsar lite om din blogg på min idag, hoppas detär OK?!
/Lotta

n o r d i n g å r d e n sa...

Ah, de tar aldrig slut.... men kakan jag fick av dig i går var inte illa den heller, jättegod!!! Mari.

Dubbelörn sa...

Himmel så gott det låter! Den här ska jag definitivt prova på :)

Anonym sa...

HEJ.Blev tippsad av min syster om din blogg Hon tänkte att jag skulle bli inspirerad och det blev jag En riktig inspirationskick fick jag av alla dina smaskiga recpet..nu blir här till att baka TACK. kram ..inger

Anonym sa...

Hej Lisbeth!
Nu du, sprider sig de allra härligaste och ljuvligaste saffransdofter i hela huset. Saffranskakan blev saftig och god.
I morgon blir det havrekaorna med vitchoklad som står på tur.
Saffransdoftande kramar från Humlina

anemonen sa...

Nu börjar det snart lukta jul i vart hus. Gott det där men nötte får jag avhålla mig ifrån.

Designe sa...

Åh mums så gott! Måste ta och kika in i din andra blogg oxå! Ha det gott! Kram :)

Lilla Blanka sa...

Hej Lisbeth!

Hittade hit från Mari (Nordingården) och sitter nu och dregglar..!

Jösses vad mycket gott du visar!!!

Hit kommer jag snart tillbaks, det kan jag lova ;)

Kram
Mia

Lantisen sa...

Hej Lisbeth. Otroligt god kaka! Då vi (en utav oss) är allergisk mot nötter bytte vi helt krasst ut nötterna mot mandel, kanongott. Mjuk-pepparkaks fanset köpte den också och mer där till;)
Att skippa crème fraîchen gick väldigt bra och nu ligger de få fyrkanter som är kvar i frysen i väntan på att bli uppätna. Det lär inte dröja allt för länge...

Lisbeth sa...

Tack vad kul att det blev bra och smakade mera!
Ha en skön adventstid alla bakare!
Lisbeth