fredag 13 november 2009

Saffranskaka med flagad mandel!

Så smaskig kaka så familjen
tjuvåt innan jag hann fota!
Dags för saffran...
Vispa 4 ägg pösigt med 3 dl strösocker. Smält 100 gram smör och tillsätt 1 dl vispgrädde och 1 pkt saffran (0,5 g) Och vispa lite till. Blanda ner 4 dl vetemjöl, 1 tsk vaniljsocker och 2 tsk bakpulver. Blanda allt ordentligt.
Smöra en form som du strör rikligt med flagad mandel i botten och längs kanten på.
Häll i smeten.
Grädda i 35-40 minuter i 175 grader, den får gärna vara lite "blöt" i mitten.
Låt kallna i formen innan du stjälper upp den.
Grädde till är gott, eller bara en bit
rakt upp och ner!
Lisbeth

6 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Jäklar anamma så gott, jag älskar saffranskakor!!! ( Fast inte saffran i mat, det gör ju många med..) Men saffrans bröd, gud så gott, den kakan lät ngt alldeles extra!

Men vet du, i dag bjuder jag också på saffransfika:) Hörs via mail, trevlig helg. Mari.

Bibbi sa...

Förstår att de inte kunda hålla fingrarna borta;)
Jag sparar och ska nog prova baka denna i helgen.
Tack

Växelhäxan från norrland sa...

Längtar till julen nu med allt vad det innebär..
Luktar ju så gott hemma när man bakar med saffran, blir ju så juligt..
Trevlig helg

Bibban sa...

åå saffran julstämning mmmmm
ha det gott
bibban

Birgitta sa...

Nu har du bakat en massa gott igen och jag som älskar saffran. Det blir ju riktig julstämning. Brukar baka saffransbröd till 1:a advent och då blir det flätor istället för lussekatter. Men den här kakan ska jag absolut prova snarast.
Önskar dej en mysig fredagskväll och en skön helg.
Kram Birgitta

Anonym sa...

Verkat toppen god! Men hur många grader har du ugnen på?
Mvh