söndag 15 november 2009

Vanilj & kolasnittar!

Kolakakor!
Mmmm alltid lika gott.
Och enkelt är det att baka dessa godisbitar.
Blanda ihop 200 gram rumsvarmt smör med 2 dl strösocker, 2 msk sirap och 2 msk vaniljsocker. Tillsätt 5 dl vetemjöl och 2 tsk bakpulver och blanda bara precis ihop.
Rulla ut i 4 långa längder på 2 st plåtar med bakplåtspapper.
Tryck till med en gaffel.
Grädda i ca 12 minuter i 175 graders ugn.
Skär kakorna när de fortfarande är något varma.
Kakburken göms...
...de är försvinnande goda!
Lisbeth

10 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Jag kan aldrig bli mager så länge jag är vän med dig: ) Gud vilka goda kakor! Kolasnittar, kakor står nog ännu högre i kurs hos mej än mjuka, ja förutom din citronmarängpaj då... I dag har jag ett rikigt chockerande inlägg: )

Ha en bra söndag, syns i morg! Mari.

japp sa...

Dessa kan man ALDRIG äta sig less på.. guu, så goa de är. Dom ska jag göra till veckan igen då jag blir ledig. Tack för alla dina superfina recept.. kram Helén.

Vero sa...

Varför har jag inte hittat hit tidigare... Wow så mycket gott. Headerns bullar vill jag smaka...

Birgitta sa...

Kolasnitt är de allra godaste småkakor. Ett måste till jul.
Kram Birgitta

messan sa...

Tack för ditt goda recept på Saffranskaka:). Fin blogg du har med mycket gott!
Må så gott!

Monkan sa...

Kolakakor tillhör mina favoriter,
de här är säkert mumsiga .....
skall provas

Humlina sa...

Men oj, vilken härlig blogg, här bjuder du på njutning för både kropp och själ. Ögonen får sitt verkligen sitt lystmäte, känns precis som att besöka en julmarknad, doftern som letar sig fram till luktsinnet,den pirriga förväntan och undran över vad man ska hitta härnäst. Ska prova att baka saffranskakan i morgon.
Stort varmt tack för din "sagospännande" blogg ,
Hit kommer jag att återvända

Camillha sa...

Har ett inlägg om dej i min blogg... kolla om du tycker den är ok!
Tack för allt ögongodis! Orkar inte baka nåt nu men tittar gärna på de underbara bilderna!

elisabet sa...

Kolakakor är det enda jag numera bakar till jul på beställning av av
barnens kusiner.

Anonym sa...

Tack för en alldels underbar blogg med superbra recept och härliga bilder. Jag har alltid varit en älskare av kolasnittar och i går testade jag ditt recpet och det var bättre än bäst:) Tack!