måndag 24 november 2008

Limetårta

Saftig, syrlig fyllning i sprött skal... Gott!
Gör en vaniljmördeg...
Blanda 125 gram rumsvarmt smör med 3 dl mjöl, 3 msk strösocker, 1 msk vaniljsocker och 1 ägg till en pajdeg.
Tryck ut i mjölad springform.
Grädda skalet i ca 10 minuter i 200 grader.
Vispa 3 ägg pösigt med 2,5 dl strösocker, blanda i 1 dl vispgrädde, 2 msk vetemjöl, skal och saft av 4 limefrukter. Blanda allt väl.
Häll i skalet. Grädda ca 12-15 minuter till, den ska vara lite lös... Stannar när den svalnar!
Pudra över rikligt med florsocker över den varma kakan och garnera gärna m limeskivor eler rivet skal.
En av mina största favoriter...
Lycka till!
Lisbeth


7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Har precis upptäckt din blogg och jag måste säga att jag har blivit helt förälskad i den! Jisses sådana underbara och smarriga recept och för att inte tala om bilderna! Mums! Här kommer jag att kika in titt som tätt! =)
Länkar till dig på min bak- och matblogg!

Keep up the good work!
// Jennie

Vit Gladiolus sa...

.....ja som du vet så är jag åxå förälskad i din blogg och alla goda saker du gör!!!! Mummms!
Hälsa lille Wille och hans föräldrar!!!
Kramisar

Kristina sa...

Mmmm vad gott det ser ut! Längtar tills mitt kök är klart så jag kan få provbaka dina smaskiga recept!

rosenskära sa...

Hej Lisbeth!

Tack för mailet, tror du vi vill fika hos dig eller...? JAAAA!
Auktionsveckan hålls 13-19/7 2009. Vi kommer att köra runt en hel del eftersom vi är Thelma & Louise, på låtsas, d v s utan man och barn!

Kram/Lena

Smått å Gott sa...

Hej! Smaskens som vanligt! Du kan du =) Må så gott på er. Kram

Lisbeth sa...

Tack alla ni!
Vilken fina bloggar NI har också... Så kul med all variation på bloggarna och alla personligheter!
Så trevligt att lära känna nya människor!
Sköt om er vänner!
// Lisbeth
Ps: Då ses vi i sommar alla fikasugna...
Och Wille m päron tackar o hälsar tillbaks...

Anonym sa...

o den är kanon god..gillar jag .. måste bara baka den .. tack lisbeth.. din blogg är kanon.. kram