fredag 28 november 2008

Saffransbullar med vanilj






Supergoda saftiga saffransbullar med vanilj!
Så gott med variation från de traditionella lussekatterna med russin,
och lite lättare att få barnen att äta...
Mina tjejer på 6 & 8 år har precis upptäckt det goda med saffran...

Smält 150 gram smör, tillsätt 8 dl mjölk och 2 pkt saffran. Låt bli fungervarmt.

Smula ner 2 pkt jäst i degbunken, häll över degspadet samt 2 dl strösocker, 2 tsk salt och ca 22 dl vetemjöl. Degen ska hålla samman, men ändå vara så lös som möjligt.

Låt jäsa i ca 40 minuter.

Häll upp på mjölat bakbord. bearbeta in bara så mycket mjöl att degen blir hanterbar. Kavla till en rektangel.

Bred på en blandning av 100 gram rumsvarmt smör, 1,5 dl strösocker och 1 msk vaniljsocker.
Vik dubbelt. Skär breda remsor av degen och snurra till en knut.
Lägg på bakplåtspapper. Låt jäsa ca 30 minuter.

Grädda i 225 grader varm ugn ca 12 minuter.

Pudra över florsocker innan servering!


Sååå goda alldeles nybakta!

Och nytinade från frysen med...

Good luck!
Lisbeth






14 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för att du finns! Så fort jag
startat datorn kollar jag din
sida. Vilka underbara recept och
bilderna är fantastiskt fina!
Kram Eva S.

Jeanette sa...

Mums, mums, mums!
Tack för ett supergott recept, mina barn och man tycker mina saffransbullar är lite tråkiga, halvtorra...
Måste prova dina goda bullar.
//Jeanette

Anonym sa...

Åh så gott! Låter helt gudomligt smarriga! :)

Jag bara ÄLSKAR din blogg, den är helt fantastiskt!
Hoppas att du får en mysig helg och första advent!
Varma Hälsningar,
Jennie.
www.kalasgott.blogg.se

Lisbeth sa...

Hej kära ni!
Tack för häftiga ord, jättekul!
Önskar er en trevlig advent...
Sköt om och kom ihåg- JuleFRID!
Lisbeth

✿Ewa sa...

Åh sp gott det låter, måste prova! Jag älskar doften av saffran :).
Tack för en fin blogg som jag gärna besöker!

En skön 1a advent önskar jag dig!

Anonym sa...

har nu provat ditt recept..doter bakade o jag åt.. kanongott..saffran så gott.
ha en fin 1a advent kram..

Hallon & Blåbär sa...

Wow, vilka fantastiska recept du har på din sida. Kommer nog hitta endel favoriter här skulle jag tro.

Ha en bra första advent!
/Jessica

rosenskära sa...

Tack för variationstips!
Nu behöver jag proffshjälp:
bakade Anna BErgenströms Ekstapepparkakor igår, degen hade vilat sen i tisdags och var kanongod. Men i ugnen utvecklades kakorna till monster,de svällde upp till mjuk pepparkakstjocklek och gick inte ner. Så det blev till att slänga hela satsen. Tror du jag blev sur? Var tvungen att ge mig hemifrån en runda för att resten av familjen skulle slippa sura mamman...

Har du något bra och säkert pepparkaksrecept? Jag börjar luta åt Nyåkers färdigbakade...

Men lussebullarna blev finfina!

Lena

Anonym sa...

Hej,

bakade dina lussebullar igår. Had emassor med smör,socker och vaniljsocker....Helt underbart goda. Jag kallar dem nu "Nya generationens lussebullar"

tack!

Mvh

Ninni

Anonym sa...

Mmm... vad goda de låter... Hur rullar man till knut? Du får gärna maila mig och berätta... Jag är inte så hemma på bakning men har en son som fyller 5 på fredag som önskar sig goda bullar, och dessa låter supergoda...

Min mailadress är morgonsol @ gmail . com

Hälsningar Petra

Anonym sa...

Sista plåten i ugnen nu... Provsmakade precis en.. och den blev god... Fast nästa gång ska jag nog dela degen i två bitar innan jag kavlar ut... För mina bullar blev STORA! :)

Tack än en gång för receptet och förklaringen via mail!

Lilla Mell sa...

Åh vilka härliga recept du har!

Vi prövade att göra dessa bullar i går och resultatet blev mycket omtykt! (bildbevis finns på hemsidan)

Har nu lagt upp dig bland mina favoriter!

Recept scones bakning cheesecakes cupcakes choklad bröd bakrecept sa...

Låter inte som ett dumt recept det, får jag pröva på här i hemmet nån dag.
Fin blogg du har förresten, Kram!
Lussebullar lussekatter recept

Anonym sa...

Fin blogg!
Har bullarna i ugnen nu och väntar...
Jag hade önskat lite mer info i receptet. Hur många bullar ska det bli? Ska man inte alls knåda degen?
Jag hoppas att de blir goda!