måndag 17 november 2008

Äppelkaka med svarta vinbär


En snabbt bakad god kaka!

Äppelkaka
med svarta vinbär...
Naturligtvis kan du ta blåbär, hallon eller det du har hemma.


Vispa 3 ägg med 2,5 dl strösocker pösigt. Tillsätt 75 gram smält smör och 1 dl gräddfil eller filmjölk. Blanda ner 3,5 dl vetemjöl och 1,5 tsk bakpulver. Vispa inte för länge, det ska bara blandas. Häll i smord springform. lägg på ett skivat äpple och strö över ca 1 dl vinbär. Strö över några matskedar farinsocker.


Grädda i ca 45 minuter i 175 grader.


Ätes med fördel lite ljummen med en god vaniljsås eller en kula vaniljglass kanske.

Lycka till!

Lisbeth






4 kommentarer:

n o r d i n g å r d e n sa...

Mmmm så gott, och gärna en extra kula glass el en extra skopa vaniljsås: ) Vi hörs! Mari.

Dubbelörn sa...

Har lagt in dig i min bloggkoll. Fann dig via Mari ;).

Dina recept är helt underbara, men ändå faktiskt rent livsfarliga ;).

Har även skickat länken till min ickebloggande väninna som älskar att baka.

Kram

rosenskära sa...

Åh jösses vad sugen jag blir på svarta vinbär! Har inte ätit det sedan jag var gravid för sju år seda men då åt jag ALLT med svartvinbär, men mest frusna färska. Det syntes t o m på moderkakan! Jag är inte gravid nu dock...

Kram Lena

Smått å Gott sa...

God morgon! Antar att det är lika gott som det ser ut! Hoppas allt är bra med mormor ? =) Det blir nog en omgång av muscovadobullarna idag. Gillar dessa skarpt. Du har väl kvar av kakboken? Ska försöka komma förbi. Bilden till höger?! Hmm... Spännande! Må så gott. Kram Maria