torsdag 5 mars 2009

Citron & marängpaj





Världens godaste fikabröd!!!
Ja det vet jag många som skulle kalla den här himmelska pajen
med ljuvlig lemon curd och sammetsmjuk maräng!

Gör en pajdeg.
100 gram rumsvarmt smör blandas med 0,5 dl strösocker, 1 äggula och 3 dl vetemjöl till en deg. Tryck ut i pajform eller springform.
Förgrädda i 200 grader ca 15 minuter. Låt svalna.

Gör lemoncurd under tiden.
Koka upp saften av 3 citroner ( spar det rivna skalet), 3 dl vatten, 1,5 dl strösocker och 6 msk maizenamjöl. Låt bara bubbla till, vispa hela tiden. Ta av från värmen, blanda i skalet av 3 citroner, 3 äggulor (spar äggvitorna) och blanda väl. Ställ tillbaks på eftervärmen på plattan, låt åter det bubbla till.
Ta av och lägg i 100 gram smör. Rör tills smöret smält och allt blandats.

Häll i det förgräddade skalet.

Vispa äggvitorna till maräng, tillsätt 2 dl strösocker och vispa det riktigt hårt.
Spritsa eller bred ut marängen på citronkrämen.

Grädda i 150 grader till fin färg, det tar ca 15 minuter.


Mmmm!
Lemoncurden kan också med fördel ätas till
nybakta scones, has som fyllning i rulltårta eller
blandas med vispad grädde till världens ljuvligaste tårtfyllning!
Är man laktoskänslig går det utmärkt att hoppa över smöret i lemoncurd, det blir inte lika krämigt med underbart syrligt ändå...

Lycka till!
Lisbeth




6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror jag dånar!

rosenskära sa...

Blev så rörd av din kommentar, den värmde kan du tro!

Den här pajen ska jag göra till min födelsedag, i år infaller den nämligen på skärtorsdagen och det är ju ett perfekt påskbakverk, eller hur?! Går bra när som helst förstås...

Kramar/Lena

n o r d i n g å r d e n sa...

Denna citron & marängpaj Lisbeth är det godaste jag ätit hos dig!!! Och då har jag i o f s inte testat alla tusen sorter men det jag hitintills ätit, jag säger bara , helt sagolikt gott! Tror jag måste leja dig sen i vår att baka en sådan,den bara smälter i munnen.... men, ngt mörk bild som inte gör pajen rättvisa, den med bänken ser mer lockande ut tror jag ; ) men LIVE är de allra vackrast! Du lyckas jämt!!!

Mari.

Anonym sa...

Den här pajen har jag velat baka och smaka på i år och dar..! Den är ju både bedårande vacker och låter ljuvligt god!! :-)

Vardags-mirakel sa...

Hjälp vad gott det låter! Får nog ta och provbaka den..ha det så bra, kram Eva.

Lisbeth sa...

Tack snälla ni för alla kommentarer!

Den här pajen var det första bakverk jag bjöd min man på, han som aldrig år fikabröd...

Nu äter han glatt det jag bjuder på...snart 12 år senare!

Må gott alla! // Lisbeth